دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مهر 1398 - 10:06
با وجود نظرات کارشناسی مجمع تشخیص مصلحت نظام؛

وزارت امور خارجه انتقادات به FATF را از روی آگاهی ندانست

سخنگوی وزارت امور خارجه بدون اشاره به نظرات و ایرادات کارشناسی مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لوایح FATF تأکید کرد که انتقادات در این خصوص از روی آگاهی نیست.
کد خبر : 441533
AG8I0065.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجه و بین‌الملل گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، سیدعباس موسوی پیش از ظهر امروز در نشست خبری هفتگی خود در محل وزارت امور خارجه با تسلیت اربعین حسینی گفت: در روزهای گذشته شاهد برپایی راهپیمایی اربعین بودیم که نشان‌دهنده عظمت اسلام و اخوت دو ملت ایران و عراق است. از ملت و دولت عراق بابت میزبانی خوبشان قدردانی می‌کنیم.


سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: پویش صلح امید(ابتکار صلح هرمز) را به دولت‌های منطقه ارسال کردیم و امیدواریم به آن بپیوندند.


موسوی درباره گام چهارم برجام گفت: این گام طراحی شده که بخشی از موارد آن به سازمان انرژی اتمی مربوط می‌شود و در حال جمع‌بندی شورای ویژه هستیم. امیدواریم کار به گام چهارم نکشد، تعهدات اروپایی‌ها اجرا شود و در روزهای پایانی شاهد قدمی از سوی طرف‌های برجامی باشیم؛ در غیر این صورت ایران گام چهارم را با قاطعیت برخواهد داشت.


نقش ایران در توقف حمله ترکیه به سوریه


وی درباره اوضاع سوریه نیز تصریح کرد: حاکمیت ملی سوریه باید محترم شمرده شود و ما توافق آدانا را داریم که راه روشنی است که به توافق بازگردند. ایران اعلام کرده حاضر است به دو کشور برای نزدیکی مواضع کمک کند. در این راستا وزیر امور خارجه با وزیران امور خارجه کشورهای منطقه رایزنی‌هایی کرده است. ایران همواره تلاش کرده تا تجاوز ادامه نیابد، ولی ترکیه طبق محاسبات خود به عملیات ادامه داد. ما در تلاش برای جلوگیری از تنش در منطقه هستیم و رایزنی‌ها ادامه دارد، ولی من از لفظ میانجی‌گری استفاده نمی‌کنم.


سخنگوی وزارت خارجه


رئیس سابق اداره دیپلماسی رسانه‌ای درباره تلاش ترکیه برای ایجاد پایگاه دائمی در سوریه گفت: ترک‌ها می‌توانند در محدوده مرزی خود هر کاری انجام دهند ولی تحرکات آنها در حریم مرزی سوریه غیر قابل قبول است. وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مخالف تجاوز نظامی ترکیه است و تأکید می‌کند باید حاکمیت ملی سوریه حفظ شود.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی در زمینه پیشنهاد وام 18 میلیاردی فرانسه به ایران برای حفظ برجام نیز گفت: این وام همان طرحی است که فرانسوی‌ها باید برای آن اجازه بگیرند که به نتیجه دست نیافته است. طرح مشابهی نیز به وسیله ژاپن ارائه شده بود. هر چه بوده مربوط به گذشته است و شاهد اقدام جدیدی نبوده‌ایم.


وی در پاسخ به سؤالی درباره اعطای وام به ایران برای تأمین غذا و دارو در چارچوب طرح مشترک فرانسه و ژاپن گفت: این را تأیید نمی‌کنم؛ بحث وام نیست. آنها اعلام کردند تعهداتشان را در قالب خط اعتباری و خرید نفت اجرا می‌کنند که این پیشنهادها دچار خود اختلالی شد و آنها همین حرفی که زدند را قادر به اجرا نبودند.


موسوی در زمینه بازگشایی پنجره جدیدی در روابط ایران و انگلیس تصریح کرد: ایران خواستار روابط خوبی با اتحادیه اروپا و اعضای اروپایی برجام است. عادی‌سازی روابط اقتصادی یکی از تکالیف آنهاست و طبعاً هر اقدامی در این راستا در چارچوب اقدام برجامی آنهاست و ایران از هرگونه اقدامی در راستای مناسباتشان با ایران استقبال می‌کند. ایران چه با اروپا و چه بدون اروپا به حیات اقتصادی خود ادامه می‌دهد و امیدواریم اروپا در مسیر صحیح حرکت کند.


دبیر اول و سرپرست پیشین کنسولگری ایران در هنگ‌کنگ، درباره کنفرانس امنیتی منامه و سفر هیئت رژیم صهیونیستی به بحرین گفت: بسیار جای تأسف دارد یک کشور مدعی اسلامیت و عربیت با وجود مشاهده سال‌ها نسل‌کشی به برگزاری چنین همایشی اقدام می‌کند و می‌خواهد چهره صهیونیست‌ها را تطهیر کند. جمهوری اسلامی ایران نفوذی تاریخی دارد و با چنین تحرکات مذبوحانه‌ای نمی‌توانند به آن خدشه وارد کنند.


ملاقات مقامات ایران و امارات


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا درباره صحت برخی گزارش‌ها در زمینه سفر مشاور امنیت ملی امارات به تهران گفت: من این سفر را تأیید نمی‌کنم ولی مقامات دو کشور برای ملاقات با یکدیگر سفرهایی انجام می‌دهند که امیدوارم به رفع کامل اختلافات و نزدیکی روابط دو کشور منجر شود.


اطمینان ظریف از عدم خروج آمریکا از برجام، ناظر به حقوق بین‌المللی است


موسوی درباره گزارش روزنامه شرق نیز تصریح کرد: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در جلسه‌ای که با فعالان فضای مجازی برگزار کردند، گفتند باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا باید تعهد می‌داد تحریم‌ها برداشته می‌شود و درست است. این روزنامه متأسفانه امر ناصحیحی را مطرح کرد، ولی آنچه ظریف درباره اینکه آمریکایی‌ها نمی‌توانند از برجام خارج شوند بیان کرد، اطمینان وی به حقوق بین‌الملل و تعهداتی است که نمی‌توان آن را نقض کرد، ولی وقتی آمریکا زیر همه چیز می‌زند بحث دیگری است. توانستن با انجام ندادن متفاوت است.


سخنگوی وزارت خارجه


ریاست سابق اداره سوم دیپلماسی رسانه‌ای در مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای دستگاه دیپلماسی درباره تحولات لبنان گفت: ایران بنا دارد در امور داخلی کشورها دخالت نکند. آنها بالغ هستند و مطالباتی دارند و امیدواریم با آرامش و درایتی که از آنها سراغ داریم بتوانند از این حوادث عبور کنند و با هم‌گرایی همه گروه‌ها آرامش بازگردد.


واکنش به دستگیری زم


مدیرکل پیشین اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی در زمینه دستگیری روح‌الله زم تصریح کرد: اجازه دهید ابعاد موضوع در آینده مشخص شود. این اقدام به جا و صحیح بوده است. وی به صراحت به ارتباط با سرویس‌های جاسوسی و خرابکار اعتراف کرده است. فرانسوی‌ها موضع اولیه گرفته‌اند، اجازه دهید جزئیات آن مشخص شود و پس از آن وزارت امور خارجه موضع دقیق‌تری اتخاذ خواهد کرد.


وی درباره اوضاع کنونی لبنان گفت: بنا نداریم در امور داخلی دیگر کشورها دخالت کنیم. مردم لبنان رشید و بالغ هستند و طبیعتاً مطالباتی دارند که دولت لبنان در حال بررسی و شنیدن صدای معترضان است. امیدواریم با آرامش و درایتی که در ملت لبنان سراغ داریم و تجربه سختی‌های زیاد در تاریخ و سال‌های اخیر که پشت سر گذاشتند، از این حوادث عبور کنند؛ امیدواریم با هم‌گرایی و هماهنگی همه احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌ها آرامش به لبنان بازگردد.


موسوی درباره حمله به نفت‌کش ایرانی «سابیتی» در دریای سرخ نیز گفت: بررسی‌های همه‌جانبه درباره این اقدام خصمانه که پشتوانه دولتی داشته در حال انجام است و اعلام کردیم که با مسببان برخورد می‌کنیم. گزارشی به هم سازمان ملل و شورای امنیت در خصوص این حادثه داده‌ایم.


سخنگوی وزارت خارجه


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره رفت و آمدها از کشورهای مختلف تصریح کرد: رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه برای شرکت در اجلاس عدم تعهد به باکو سفر می‌کنند و روز چهارشنبه و پنج‌شنبه اجلاس وزرا و جمعه و شنبه نشست سران برگزار می‌شود.


موسوی درباره وقوع نزاع در عراق که چندین زائر ایرانی در آن جان خود را از دست دادند، گفت: من گزارشی رسمی در این زمینه ندیدم، ولی چندین زائر ایرانی در حوادث گوناگون ازجمله تصادفات جان خود را از دست دادند و مجروح شدند.


وی در پاسخ به ماجرای آزادی سه ایرانی بازداشت شده در آمریکا  به دلیل دور زدن تحریم‌ها که هویت دو نفر از آنها مشخص شده و هویت و‌ وضعیت نفر سوم نامشخص است، تصریح کرد: اجازه دهید تلاش‌های در حال انجام به ثمر بنشیند تا اطلاع‌رسانی شود. به طور کلی این‌گونه آدم‌ربایی‌ها از سوی آمریکا غیر قابل تأیید است و ما از مجاری مختلف خواستار آزادی آنها شده‌ایم. برخی جاسوسان خارجی نیز در ایران از سوی نهادهای ذی‌ربط بازداشت شده‌اند که متهم نیستند و محکومیتشان اثبات شده است. حدود 20 نفر از ایرانی‌ها که برای ما عزیز هستند به اتهام واهی دور زدن تحریم‌ها که بی‌مبناست، بازداشت شده‌اند که تعریفی جز گروگان‌گیری و آدم‌ربایی ندارد. وزارت امور خارجه از لحظه نخست، پیگیری‌های خود را آغاز کرد، ما لیستی ارائه کردیم، گفتیم باید آزاد شوند و امیدواریم شاهد آزادی آنها باشیم.


انتقادات به FATF را از روی آگاهی نمی‌دانیم / ایران در حال خودتحریمی


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تهدید کارگروه اقدام مالی FATF علیه ایران این‌گونه اظهار نظر کرد: با وجود روشنگری‌های ما و نهادهای ذی‌ربط، اجرای لوایح آن جا نیفتاده، مورد توجه قرار نگرفته است یا اراده‌ای برای اجرای آن وجود ندارد. وزارت امور خارجه مسئول این موضوع نیست، ولی بارها نظر خود را اعلام کرده‌ایم و نگرانی‌هایی که به وسیله برخی منتقدان عنوان می‌شود مسموع نیست و انتقادات را از روی آگاهی نمی‌دانیم. ما با نپیوستن به اینگونه کنوانسیون‌ها که لازم‌الاجراست، خودتحریمی می‌کنیم. امیدوارم مجمع تشخیص به این جمع‌بندی دست یابد که مصلحت نظام، مردم و کشور و مراودات مالی ما چیست و وزارت امور خارجه بیش از این نمی‌تواند موضعی صریح و شفاف اتخاذ کند.


سخنگوی وزارت خارجه


موسوی درباره تلاش آمریکا برای جریمه کردن یک بانک ترکیه‌ای به جرم دور زدن تحریم‌های ایران گفت: ما تحریم‌های آمریکا را بی‌اساس و بدون پشتوانه حقوقی و بین‌المللی می‌دانیم که از روی قلدری علیه ایران اعمال می‌شود. باعث تأسف است که یک کشور، کشورهای مستقل را به دلیل انجام مراودات مشروع تحت تروریسم اقتصادی قرار می‌دهد. امیدواریم جهان متوجه آثار سوء این اقدامات یک‌جانبه شود.


وی همچنین درباره ادعای گاردین درباره خروج از برجام به واسطه کاهش الزامات برجامی نیز گفت: ما طبق برجام در حال کاهش تعهدات خود هستیم، ولی آنها توجهی نکردند و حق تهدید ایران را در این زمینه ندارند.


ادعاهای ضد ایرانی بحرین


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای ارسال سلاح به بحرین از سوی ایران، گفت آنها اگر هر از گاهی به ایران اتهام نزنند خوابشان نمی‌برد و می‌خواهند سری میان بزرگان درآورند. آنها مشکلات امنیتی را باید داخل کشورشان حل کنند و این گونه اتهام‌زنی‌ها پذیرفتنی نیست. ما خواهان صلح برای همسایگانمان هستیم و می‌خواهیم روابط حسنه داشته باشیم.


سخنگوی وزارت خارجه


وی درباره برگزاری اجلاس عدم تعهد در باکو خاطرنشان کرد که هدف اصلی اجلاس، نشست سران عدم تعهد است و ایران همواره در همه جلسات شرکت کرده. طبعا نشست‌هایی میان روحانی و دیگر اعضای جنبش برگزار می‌شود.


وی در پایان تأکید کرد که ایران از افغانستان یکپارچه و مستقل حمایت می‌کند و جهت‌گیری خاصی درباره هیچ یک از گروه‌ها ندارد و آنها باید بنشینند و مشکلات داخلی را به دور از مداخلات خارجی حل کنند.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته